Jesteś tutaj:

Propozycja nowelizacji Prawa zamówień publicznych niezgodna z Konstytucją RP i dyrektywą unijną

W lipcu tego roku podkomisja wyłoniona przez sejmową Komisję Gospodarki rozpoczęła prace nad projektem ustawy o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi (druk sejmowy nr 455). Celem nowelizacji jest wdrożenie przepisów tzw. dyrektywy unijnej, a także propozycje zmian uproszczenia polskich przepisów analogicznie do dyrektyw zamówieniowych UE. Krajowa Izba Gospodarcza, po dokonaniu przez ekspertów analizy projektu, uważa że propozycja nie może być przyjęta w takiej postaci i wymaga ponownego przeanalizowania w toku dalszych prac parlamentarnych.

Wątpliwości budzi przede wszystkim art. 24 ust. 1 pkt 1b. Dotyczy on zgodności projektowanych zapisów z prawem unijnym  - dyrektywa 2004/18/ WE, a także z Konstytucją Rzeczpospolitej Polskiej (art. 42 ust. 3 i art. 45). W myśl nowelizacji wprowadza się niczym nie uzasadnione założenie bezwarunkowej i jednostronnej zgodności z prawem działań zamawiającego. W polskiej propozycji zmiany zapisu zamawiający musi (a nie jak w dyrektywie unijnej – może) wykluczyć wykonawcę z postępowania, jeżeli ten jest winny poważnego wykroczenia zawodowego udowodnionego dowolnymi środkami przez instytucje zamawiającego.

Polski ustawodawca dokonując błędnej implementacji dyrektywy "nakazał" zamawiającemu obligatoryjne wykluczenie wykonawców z postępowania w takiej sytuacji, gdy przepisy unijne ograniczają możliwość wykluczenia wykonawcy wyłącznie do przypadku popełnienia istotnego wykroczenia zawodowego wykonawcy, wynikającego z jego winy. Ponadto przepisy dyrektywy klasycznej nakładają na instytucję zamawiającą obowiązek udowodnienia okoliczności, które uzasadniały rozwiązanie bądź odstąpienie od umowy – natomiast w polskim prawie zamawiający nie ma obowiązku uzasadnienia decyzji o wykluczeniu. Zdaniem Krajowej Izby Gospodarczej może to doprowadzić do zachwiania sprawiedliwości kontraktowej między zamawiającym i wykonawcą, a pozycję wykonawcy na rynku zamówień publicznych uzależnić od arbitralnej decyzji zamawiającego.


 

Szukasz porady prawnej?
Prześlij swoje pytanie do doświadczonych prawników:
Wasze komentarze
Nasi partnerzy
  • InTENSO - outsourcing IT, leasing pracowniczy
  • Jakość obsługi
  • Biuro Informatyki Stosowanej FORMAT
  • Competitive Skills - Szkolenia biznesowe, rekrutacja i headhunting, doradztwo
  • Kaspersky
  • elsa
  • CBIT.pl
  • Enterprise-Gamification
  • Lazarski
  • Secret Client - tajemniczy klient, tajny klient, mystery shopping
  • Atlassian
Zobacz także
  • Kanały RSS
  • Facebook
  • Google+
® 2008 - 2020 SerwisPrawa.pl sp. z o.o. Korzystanie z portalu oznacza akceptacją regulaminu.