Jesteś tutaj:
Uwaga! Publikacja archiwalna
Oznacza to, że od czasu jej opublikowania pojawiły się zmiany aktów prawnych, mogące wpływać na aktualność poniższej treści. SerwisPrawa.pl nie aktualizuje automatycznie wszystkich publikowanych tekstów zgodnie z obowiązującymi aktami prawnymi.

Trwają kontrole klubów muzycznych na wybrzeżu!

Wakacje to czas, gdy powstaje wiele sezonowych klubów muzycznych, policja kontroluje czy działają zgodnie z prawem. 28 lipca odbyły się kontrole klubów muzycznych w Sopocie. Wydział do Walki z Przestępczością Gospodarczą Komendy Miejskiej Policji w wyniku przeprowadzonych czynności ustalił, że dwa sopockie kluby nie miały podpisanych umów z Organizacjami Zbiorowego Zarządzania, a DJ-e pracujący w klubach nie posiadali stosownych licencji na kopiowanie.

Zatrzymano 97 płyt CD z kopiami nagrań muzycznych, 3 laptopy i jeden dysk twardy zewnętrzny. DJ-om grozi kara pozbawienia wolności do lat 3, właścicielom klubów do lat 5. Związek Producentów Audio Video w imieniu właścicieli praw producenckich skieruje wnioski do prokuratury. Muzyka to podstawa każdego klubu muzycznego, to dzięki niej funkcjonuje i zdobywa klientów. W trosce o dobrą zabawę gości a także etykę prowadzonego biznesu, organizatorzy imprez nie mogą zapominać o wynikających z tego tytułu obowiązkach w stosunku do twórców muzyki oraz właścicieli nagrań. Sezonowość istnienia klubu czy dyskoteki nie zwalnia z powinności wynikających z publicznego odtwarzania muzyki.

Zgodnie z obowiązującym w Polsce prawem, organizatorzy imprez oraz DJ-e, zobowiązani są do następujących czynności:

  1. Obowiązkiem DJ-a jest odtwarzanie muzyki bezpośrednio z oryginalnych nośników (płyty CD, płyty winylowe, MP3 kupione w Internecie z licencją na publiczne odtwarzanie).
  2. Klub muzyczny/dyskoteka powinien posiadać stosowne umowy z Organizacjami Zbiorowego Zarządzania (ZAiKS, STOART, SAWP i ZPAV) zezwalające na publiczne odtwarzanie muzyki.
  3. Jeśli klub posiada powyższe umowy i DJ gra bezpośrednio z oryginalnych nośników, nie są wymagane żadne dodatkowe opłaty od DJ-ów. Na płytach CD widnieje zapis: „Kopiowanie, wypożyczanie oraz publiczne odtwarzanie – również przez radio – niniejszej płyty bez zezwolenia jest zabronione.” Takim zezwoleniem są powyższe umowy z Organizacjami Zbiorowego Zarządzania.
  4. W przypadku, gdy DJ chce grać z kopii oryginalnych płyt, których jest właścicielem, powinien posiadać licencję DJ-ską zezwalającą na kopiowanie oryginalnych nagrań muzycznych na nośnik cyfrowy i publiczne ich odtwarzanie z owych kopii.
  5. W przypadku, gdy DJ kupił MP3 w sklepie internetowym, z takich nagrań może korzystać w sposób określony w regulaminie serwisu lub umowie licencyjnej. Jeżeli, zgodnie z regulaminem serwisu, nagrania mogą być wykorzystane wyłącznie do użytku prywatnego, to nie mogą być one odtwarzane publicznie.
  6. Licencja DJ-ska nie legalizuje ściągniętych z niewiadomego źródła nagrań muzycznych – tzw. piractwa.

Informacje, jak zdobyć Licencję DJ można znaleźć na stronie http://dj.zpav.pl/

****
Związek Producentów Audio Video jest stowarzyszeniem producentów fonogramów i wideogramów. ZPAV powstał w 1991 roku z inicjatywy osób z branży muzycznej, przede wszystkim w celu reprezentowania interesów legalnych producentów w obliczu piractwa fonograficznego, które na początku lat 90. sięgało 95 proc. ZPAV posiadając zezwolenie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego chroni praktycznie wszystkich producentów nagrań funkcjonujących na polskim rynku. ZPAV jest polską Grupą Krajową Międzynarodowej Federacji Przemysłu Fonograficznego (IFPI), która zrzesza i reprezentuje światowy przemysł muzyczny (ponad 1400 firm w 66 krajach).

Data: 01.08.2011 00:00
Autor/źródło: Autor zewnętrzny
Kategoria: Prawo autorskie
Słowa kluczowe: Związek Producentów Audio Video, ZPAV, prawo autorskie, twórca, ochrona prawna, licencja, publiczne odtwarzanie
Szukasz porady prawnej?
Prześlij swoje pytanie do doświadczonych prawników:
Wasze komentarze
Nasi partnerzy
  • InTENSO - outsourcing IT, leasing pracowniczy
  • Jakość obsługi
  • Biuro Informatyki Stosowanej FORMAT
  • Competitive Skills - Szkolenia biznesowe, rekrutacja i headhunting, doradztwo
  • Kaspersky
  • elsa
  • CBIT.pl
  • Enterprise-Gamification
  • Lazarski
  • Secret Client - tajemniczy klient, tajny klient, mystery shopping
  • Atlassian
Zobacz także
  • Kanały RSS
  • Facebook
  • Google+
® 2008 - 2019 SerwisPrawa.pl sp. z o.o. Korzystanie z portalu oznacza akceptacją regulaminu.